در مدار ولایت


در مدار ولایت


وصیتنامه الهی مرحوم آیه الله قاضی (قدس سره)

 

بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم آیه الله حاج سید علی قاضی (قدس سره ) در وصیتی که به شاگردان خود در سه ماه رجب، شعبان و رمضان دارد، میفرماید:
متوجه باش ! بیدار باشکه ماههای حرام رسید برای اینکه توشه برداری.
شبها را بیدار باش و روزها را روزه بگیر، به جهت شکر خداوندی که لطفش را تمام کرده است.
و مخواب در شب مگر مقدار کمی و نماز شب را به نحو بیدار و خواب به جای آور. یعنی چند رکعتی نماز بخوان و کمی بخواب و سپس بیدار شو. چه بسا عاشقانی که در شب اصلا نمی خوابند.

 

کتاب حق را تلاوت کن ولی آرام آرام و با بهترین صوت ؛ چرا که نور قرآن ظلمتها را تبدیل به نور می کند.
پس تو بهره نبرده ای بلکه هیچ کس به مانند قرآن بهره نبرده است ؛ و هر کس غیر از این را که من میگویم گفته است ، خطا کرده و اشتباه فکر می کند.
سلام بفرست بر اصل قرآن و فصل آن که مقصود محمد و آل محمد است و در برابر آنان عبد و تسلیم و بدون اراده باش!
کسی که در غیر حب آنها خود در زمه خداوند رحمن در آورد، پس بدرستیکه گمراه شده و در انکار او نعمتهای خداوند از دستش رفته است.پس حب آنها حب خداست ؛و به حب خدا پناه ببر!
و ایشان هستند عروه وثقی و به این دستاویز چنگ بزن!
و در مورد قرآن کوتاهی مکن و قرآن را از روی لهو لعب مخوان و در معانی آن دقت کن، تا بواسطه دقت در قرآن به بالاترین درجه از قلل مجد و شرف نائل آیی.
و در هر حال بر تو باد ذکر خدا و مبادا کوتاهی کنی در خواندن قرآن و ذکر و یاد خدا.
این ماه ها قرقگاه خداوند است. پس داخل در این قرقگاه مشو و آنها را معظم بدان و ملتزم به آن باش! کسی که معتصم به خدا شود خود را در صراط او می یابد.
و اگر گفتی (ربی الله) روی این حرف ایستادگی کن و دست بر ندار. خداوند می فرماید: ( و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم) هر کس که اعتصام به خدا پیدا کند در راه راست هدایت شده است.
و باز فرموده است ( واستقم کما امرت) و باز فرموده است: آن کسانی که گفتند خداوند پروردگار ماست و روی این حرف استقامت ورزیدند ملائکه خدا بر آنها فرود می آیند.
متوجه باش که ما داخل در قرقگاه شده ایم؛ و همانطور که در زمین های حرم باید از محرمات اجتناب نمود، در این ماه ها هم که قرقگاه زمانی است باید مواظب بود. و به همان نحو که در قرقگاه مکانی که حرم است انسان به کعبه نزدیک می شود، در این ماه ها که قرقگاه زمانی است انسان به خدا نزدیک می شود.
چقدر نعمت های خداوند بر ما بزرگ و تمام است؛ و او هرگونه نعمتی را بر ما تمام نموده است!
اولین چیزی که بر ما واجب است توبه است با شروط لازم و نماز های آن (مقصود همان دستور توبه ای است که رسول خدا در ماه ذی القعده دستور دادند و در کتب ادعیه مثل مفاتیح هم آمده و چهار رکعت نماز دارد )
سپس بپرهیز از کبائر و صغائر به قدر قوت و استطاعت ؛ وملتزم به مراقبه شو !چه مراقبه صغری که مقصود نگاه داشتن نفس از خلاف ما یرضی الله به است،و چه مراقبه کبری که نگاه داشتن دل است از آنچه محبوب نمی پسندد. علاوه بر اینها محاسبه داشته باش و بعد معاتبه و سپس معاقبه.
پس با دل های خود اقبال کنید خدا را و مرزهای گناه را با استغفار معالجه نمایید؛ و بزرگی عیبهای خود را کاهش دهید، و مبادا حرمات خدا را به جا آورید و کسی که پاره کند حجاب را مهتوک است، و همین جزای اوست و نیازی به مجازات خدا ندارد.
 کجا امید نجات است برای دلی که  شبهات در او وارد می شوند و نفوذ پیدا می کنند؟ و محال است نجات پیدا کند قلبی که در او شک و شبهه پیدا شود!
هنگامی می تواند از چشمه گوارای ولایت آب بخورد که در قلب او شک و شبهه نباشد و خداست محل کمک و اتکا. و خداوند بهترین کمک کنندگان است.
و اما دستور العمل این سه ماه:
1.     علیکم بالفرائض؛ نمازهای واجب را در بهترین اوقات انجام بده با نوافل آن که مجموعا 51 رکعت می شود و اگر نتوانستی 43 رکعت بجا آور و اگر شواغل شما را موفق نکرد حتما نافله های ظهر که به آن صلاه اَوَّابین می گویند را به جا آور. و نماز ظهر را هم در وقت خود انجام بده که در قرآن به آن تأکید شده است؛ و صلاه وسطی مراد همان نماز ظهر است.
2.     و اما نوافل را به جا آور مخصوصا نماز شب که چاره ای از آن نیست. و عجب از کسانی که قصد دارند و دنبال می کنند مرتبه ای از کمال را برای خود در حالی که شب ها قیام نمی کنند.
3.     علیکم بقرائه القرآن؛ بر شما باد به قرائت قرآن با صوت حزین در نافله های شب که انسان را حرکت می دهد و برای انسان مفید است. تغنی به قرآن انسان را به خدا نزدیک می کند به خلاف غنای محرم که انسان را به لحو می کشاند.
4.     و بر تو باد ملتزم شدن به اوراد و اذکار.
5.     بر تو باد زیارت قبور و مشهد اعظم که مراد قبر امیرالمؤمنین (ع) است و سایر مشاهد و مساجد. زیرا مثل مؤمن در مسجد مثل ماهی است در آب.
6.     و بعد از نماز های واجب تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) را فراموش مکن، که ذکر کبیر شمرده شده است؛ و لااقل بعد از هر نماز یک دوره بگو.
7.     از امور لازم دعای فرج است که باید در قنوت نماز وتر و در هر روز و در جمیع اوقات برای فرج آن حضرت دعا نمود.
8.     و دیگر قرائت زیارت جامعه معروف به جامعه کبیره است در روز جمعه.
9.     دیگر زیارت و دیدار اخوان طریق است که انسان را از کریره های نفس و از عقبات آن عبور می دهد.
10.زیارت قبور را در هر هفته یک بار در روز انجام بده و در شب واقع نگردد.
11.و دیگر قرائت قرآن در روز است که کمتر از یک جزء نباشد. ما را با دنیا چه کار!؟ این دنیا ما را فریب داد و به پستی و ذلت کشانید و ما را پایین آورد. پس دنیا را به اهل آن واگذار.
به به ! خوشا به حال آن مردانیکه بدنهای آنها در این عالم خاک است، ولی قلوب آنها در عالم لاهوت است. یعنی در عالم احدیت و واحدیت و عز پروردگار می باشد.این افراد خیلی کم هستند عددا،اما قوت و مدد آنها بسیار است.از جهت عدد در اقلیت و اصل و اصالت و مدد اکثریت عالم هستند.
من میگویم آنچه شما می شنوید و طلب غفران مینمایم از خدا.
 

نويسنده: ح.میرشفیعیان | تاريخ: شنبه 14 خرداد 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |